Yoga voor dummies: de basisterminologie

Yoga voor dummies: de basisterminologie

by Joachim

Een vakantie op Les Barreaux staat gelijk aan je onderdompelen in de rust, kalmte en energie van yoga. Via yoga leer je ademen, mediteren en bewegen, maar het is eveneens een perfect therapeutisch hulpmiddel om jezelf opnieuw te leren kennen en je lichaam te leren eren en respecteren. Tijdens onze yogasessies gebruiken we vaak enkele termen. We maken je in dit artikel graag wegwijs in de verschillende basisbegrippen.

Asana’s

Een asana – ‘zitten’ in het Sanskriet – heeft binnen de yogawereld heel wat verschillende betekenissen. Maar standaard is het vooral synoniem voor een lichaamshouding die men langere tijd kan vasthouden. Zo’n houding kan al staand. Maar ook liggend kan je een asana uitvoeren. Asana’s zijn doorheen de jaren ontwikkeld met als doel om elke zenuw, klier of spier in het lichaam te gaan activeren en gezond en soepel te houden. Maar minstens zo belangrijk is het kalmerende effect op de geest. Een asana brengt mentale rust. Daarom voer je zo’n houding vooral uit als voorbereiding om te mediteren. Je zoekt op zo’n moment immers een houding die comfortabel en vrij voelt en waar je je volledige gedachten naartoe kan richten. Je probeert er de balans mee te vinden tussen inspanning en ontspanning. Op die manier kan je via een asana volledig tot mentale rust komen en je lichaam en geest op krachten doen komen.

Kriya’s

Een kriya staat voor actie. In de Kundalini Yoga is een kriya vooral een combinatie van houdingen of asana’s, klanken en ademhalingen. Kriya’s zijn er in alle vormen en maten. Je voert ze herhaaldelijk uit om lichamelijke, spirituele of geestelijke veranderingen te gaan ervaren. Via kriya’s kan je tot meer focus en concentratie komen, maar ze helpen je tegelijkertijd om je gewrichten soepeler te maken.

Pranayama’s

Binnen de yoga zijn er tal van pranayama’s of ademhalingstechnieken. Deze zorgen niet alleen voor een betere concentratie maar leggen het accent ook op het vinden van je innerlijke kracht door te gaan verstillen. Met de hulp van een coach kan je verschillende ademhalingstechnieken aanleren. Op die manier kan je de impact van negatieve invloeden van buitenaf verminderen, je weerstand vergroten en eveneens je energieniveau opkrikken.

Mantra’s chanten

Mantra’s zijn zinnen, woorden of gedichten die een bepaalde betekenis en waarde inhouden. Door ze luidop uit te spreken, ze in stilte voor de geest te halen of ze te zingen tijdens het aannemen van een bepaalde yogahouding, ga je sterker in je kracht staan. Door ze te chanten – of langdurig te herhalen – komen je hartslag en ademhaling ook opnieuw in balans en kom je tot een nieuwe staat van bewustzijn.

Namaste

Namasté is een hindoeïstisch gebruik om andere te gaan begroeten. Het getuigt van liefde, respect en vriendschap en wordt gebruikt om een yogales in te leiden maar ook om ze af te ronden. Door de handpalmen tegen elkaar te houden voor de hartchakra in de borst en een lichte buiging te maken, zorgt het voor balans en positieve energie.

 

Ben jij al gebeten door de yogamicrobe? En kende jij deze termen al?

Gerelateerde berichten